Мініпулюючи даними показиників лічильників «Київенерго» нараховує борги

Мініпулюючи даними показиників лічильників «Київенерго» нараховує борги

446
ПОДЕЛИТЬСЯ
Зняння показника лічильником контролером Київенерго

Посилання «Київенерго» на той факт, що основною причиною «розбіжностей» є несвоєчасне зняття населенням показників лічильників, не до кінця обгрунтовані.

Виконуючи в цілому дуже позитивну задачу по впровадженню нової інноваційної системи обліку споживання електроенергії через інтернет, співробітники ПАТ «Київенерго» одночасно виконують досить непорядну функцію.

Складається враження, що шляхом маніпулювання показниками в електронній абонентській книжці вони мимоволі чи свідомо створюють штучні борги населення. Про це у статті в ZN.UA пише Артем Святненко. З березня «Київенерго» змінило систему оплати за електроенергію.

Головний сюрприз очікував киян у самій «платіжці»: у більшості споживачів був вказаний досить солідний борг за попередні періоди («сальдо») із загрозою відключення електрики у разі непогашення заборгованості. «При більш пильному аналізі записів електронної абонентської книжки створюється чітке враження, що поява боргів у споживачів є наслідком саме маніпуляції оператором з показниками (контрольними, абонентськими і прогнозованими) шляхом їх вибіркового застосування» — пише автор.

Як зазначає Святненко, в цій досить складною, але логічною схемою розрахунків «є один маленький, але, на наш погляд, дуже істотний недолік». А саме — вплив людського фактора.

По-перше, робити помилки можуть власне самі абоненти «Київенерго». По-друге, дані в базу вводить оператор, і саме він вирішує, які свідчення внести, а які «невраховувти». При цьому зміни в електронній абонентській книжці може здійснювати будь-який працівник будь-якого з 12 центрів обслуговування компанії і в будь-який час. Тобто система практично не захищена, і наявність спокуси маніпуляції цифрами заради відстоювання компанією своєї вигоди і повної безкарності за це, закладене в систему спочатку, видно неозброєним оком.

Він зазначає, що приклади маніпуляції даними в електронній абонентської книжці не вичерпні і описані ним лише як найбільш яскравих, відразу кидаються в очі.

Варто відзначити, що система обліку та нарахування оплати за спожиту електроенергію в ПАТ «Київенерго» настільки складна, що не тільки пересічний громадянин, але, напевно, і досвідчений бухгалтер не зміг би відразу розібратися, яким саме чином здійснюються операції, що призводять до формування боргу споживача перед постачальником.

Найбільш цікава колонка абонентської книжки під назвою «Показання». Вона щедро заповнена цифрами та літерами в дужках, що позначають тип показань і можуть приймати наступні значення: (С) — стартові (початкові); (К) — контролерські; (А) — абонентські і (Р) — розрахункові (прогнозовані). В принципі сама програма розрахунків досить коректно здатна згладжувати проблему зняття абонентом показань в будь-який день місяця. Але за умови коректного внесення даних оператором. При цьому посилання ПАТ «Київенерго» на той факт, що переважна більшість споживачів не знімає показання приладів обліку електроенергії першого числа місяця, і саме це є основною причиною розбіжностей, також не до кінця обґрунтовані.

По-перше, у договорі про користування електроенергією про це нічого не сказано, по-друге, це не визначено і в Правилах користування електричною енергією для населення, затверджених в 1999 р. урядом, на які постійно посилається «Київенерго». (Згідно п .20 цих правил, розрахунковим періодом для визначення розміру оплати за спожиту електроенергію дійсно є календарний місяць, проте в п.21, сказано, що «зняття показань приладів обліку проводиться споживачем щомісяця», без конкретних вимог або навіть побажань по датах.