Як збільшити доходи бюджету, не збільшуючи податки

Як збільшити доходи бюджету, не збільшуючи податки

418
ПОДЕЛИТЬСЯ

Експерти пропонують якнайшвидше ввести електронну систему обліку готівкового обігу Установка електронних систем обліку готівкового обігу усуне проблему «чорного налу» та інших маніпуляцій з грошима

Експерти пропонують розглянути можливість впровадження електронної системи обліку готівкового обороту. Кабінет міністрів намагається скоротити дефіцит бюджету за допомогою збільшення податкових ставок. Однак народні депутати та представники бізнесу вважають, що збільшення податкового тиску не тільки не підніме вітчизняний бізнес, але й погіршить його положення. На думку експертів і IT-фахівців, альтернативним варіантом наповнення бюджету є впровадження електронних систем обліку готівкового обігу, які дозволять знизити фактор корупції, а отже, підвищити торгову виручку.

Народні обранці і бізнес-громадськість наполягають на щадному режимі оподаткування підприємницької діяльності в умовах кризи, а міністерство — на підвищенні податків, при цьому практично «вбиваючи» спрощенку.

Радикальні пропозиції Кабміну, як стверджують експерти, підприємці та народні депутати профільного комітету, не тільки не піднімуть вітчизняний бізнес, а й призведуть до його закриття. Для поповнення держскарбниці уряд також хоче протягом п’яти років підвищувати акцизи на тютюнові вироби та алкогольну продукцію (40% — на сигарети, 50% — на лікеро-горілчані продукти і 100% — на пиво). Депутати ж вимагають перегляду ставок — на 15% протягом трьох років, оскільки побоюються істотного зниження обсягів виробництва і нової хвилі безробіття.

Важким тягарем на бізнесі лежить і сплата єдиного соціального внеску (ЄСВ). Незважаючи на «коригування», внесені до Податкового кодексу в березні 2014 року, для полегшення життя бізнесменів законодавство прописане таким чином, що дуже нечасто підприємці можуть застосовувати понижуючий, пільговий коефіцієнт ЄСВ. Більше того, фіскали замучили бізнес своїми перевірками порядку нарахування та сплати ЄСВ.

Уряд шукає різні шляхи для того, щоб скоротити дефіцит бюджету і зменшити частку тіньової економіки, яка, до слова, згідно з останніми офіційними даними, становить 42% ВВП або понад 600 млрд грн. Західний досвід показує, що комп’ютерні технології мінімізують відтік коштів, корупцію і можливість для фінансових махінацій. Так, директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн переконаний, що електронні накладні скоротять чорний ринок бензину, обсяг якого в поточному році, за підрахунками групи, склав 6-7 млрд грн.

Старший економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Василь Поворозник також вважає, що установка електронних систем обліку готівкового обігу усуне проблему «чорного налу» та інших маніпуляцій з грошима: «Адже корупція існує в системі координат» людина-людина», а високоточні машини досить складно обдурити» .

Схема роботи електронних систем моніторингу за кордоном дуже проста: в точці продажу встановлюється спеціальний модуль, який складається з невеликої чіпа з програмним забезпеченням. Модуль через GSM-зв’язок з’єднаний з єдиним центром обробки даних. Під час здійснення транзакції йде запит в центр, і протягом частки секунди операції присвоюється унікальний номер. Фіскальна служба в будь-який момент може звірити номери операцій і, якщо є неспівпадання, накласти штраф. Це дозволяє скоротити до мінімуму податкові перевірки. Є користь і для власників бізнесу — вони уберігають себе від крадіжок і торгівлі з-під поли власними співробітниками.

У сусідній Білорусі впровадження електронних систем моніторингу вже принесло відчутний ефект. Після підключення відповідних модулів до торгових апаратів обсяги виручки виросли в три-чотири рази, а подекуди — і в десять разів! Сам модуль, наприклад, в Білорусі коштує близько $ 65, тобто дешевше касових апаратів, а їх обслуговування не вимагає додаткових витрат.

Чому ж цієї системи немає в Україні, хоча наша країна так гостро потребує грошей? За словами радника голови ГФС Романа Нарожна, в Україні існують законодавчі перешкоди на шляху автоматизації процесу контролю обороту грошових коштів. «У нас досі діють паперові чеки, а електронний підпис так і не введено. Ми просто за законом не можемо використовувати зараз ті рішення з контролю над обігом коштів, які пропонують програмісти. Однак ГФС вже працює над пропозиціями з узаконення високотехнологічних заходів контролю над грошовими потоками платників податків», — пояснив Нарожний. За його словами, кілька робочих груп, складених із зарубіжних програмістів, створюють спеціальний фіскальний сервер. Податківці будуть готові представити результати орієнтовно в березні 2016 року. При цьому бюджетні кошти в програмі не задіяні.

За словами IT-фахівця Дениса Гурського, введення цих нововведень є дуже нагальним питанням. Приміром, Міністерство інфраструктури планує встановити спеціальні сенсорні датчики в українських портах і пропонує програмістам-волонтерам приєднатися до створення сервісу, який дозволить налагодити контроль над операціями в портах. Денис Гурський зазначає, що такі системи можуть бути встановлені і на інших об’єктах, наприклад, в сільськогосподарських компаніях, фермерства, навіть в полях: «Датчиками можна замінити і лічильники в будинках у громадян. Інформація від нього надходитиме в центральний сервер. Таким чином, можна усунути втручання людини, а значить, сектор можна вивести з тіні і знизити фактор корупції. В Україні таким способом можна оптимізувати, наприклад, роботу громадського транспорту».

«Ми розробляємо систему, яка дозволяє відстежувати каси, термінали, жетоноприймач, пістолети на АЗС та інше. Збір даних відбувається в частку секунди, вони підписуються електронним підписом і стають достовірними і юридично значимими», — розповідає інший IT-фахівець Тетяна Воляр.

Враховуючи гостру проблему, пов’язану з дефіцитом бюджету, можна прогнозувати, що українська влада все ж таки буде змушена почати впровадження нових IT-рішень. Це дозволить вивести з тіні не тільки частину українського бізнесу, але й українських чиновників. І принесе країні десятки мільярдів гривень, які сьогодні осідають в кишені не чужих до влади людей.